Båden

Bandholm 35

( Læs test herunder! )

 

Konstruktør: Knud Olsen Konstruktør: Mogens Lorentzen

 

Design år: 1979 søsat 1980 Værft: Mariboat

 

Værft: Bandholm Boats Leveret som selvbyg/-aptering: Ja

 

Motor: Bukh sejldrev

 

Effekt: 23 hk (16.9 kW)/ 24 hk

 

Fart: 7 knob Brændstoftank: 70 liter

 

Materiale: Glasfiber Drev: s-drev

 

Rufmateriale: Glasfiber Deplacement: 7400 kg

 

Køltype: Finne Køl %: 43.1 %

 

Køjepladser: 4-5 Aptering: Teak

 

Pantry: Ja, med ovn Vandtank: 240 liter

 

Toilet: 1 Beskrivelse:

 

Hækken kan klappes ned til en badeplatform. Leveres også som selvbyg. Dybgang med blykøl: 1,60m, Timshel 1,90 og bly, hvilket skyldes at Timshel er nr.1. Leveret med flere forskellige rigge. Timshel lukket hæk med vindror. Værftslavet selvlæns.

 

 

Bådkategori Sejlbåd L.o.a.: 10.62 m

 

L.i.v.: 8.14 m Bredde: 3.32 m

 

Dybgang: 1,90 m bly

 

Rig :

 

Storsejl: 27 m2 Fok: 28 m2

 

Genua: 43 m2 Genua II: 29.3 m2

 

Spiler: 80 m2 Genakker: 70 m2

 

DH-88: 6.85 LYS: 1.13

 

 

Sejl og Motor

Nr. 2 februar 1981 43. årgang kr. 16,50 kr. skrev:

 

Her er Danmarks bedste turbåd.

 

Man bliver stolt af at være dansk.

 

Temperaturen i luften var kun lige over nul, og inde på land for vinden omkring hushjørnerne, så intet fornuftigt menneske opholdt sig udendørs, hvis ikke det var nødvendigt. Ude på sundet var det dejligt. Jævn frisk nordøsten; en solid støt båd, som gik støt og trygt gennem søerne. Med masser af tøj på, huen godt ned over ørerne og restere af kahytsvarmen i kroppen, var livet godt, og lysten til langfart stor.

Der var kun èt skår i glæden: Det store stålrat gled i handskerne, og med bare hænder forplantede kulden sig gradvis og smertende op i armene.

Som en af de stående sejlervitser vrissede jeg: "Kan man ikke få indlagt varme i rattet, hvortil Nis Lorentzen undsdkyldende bemærkede, at han havde glemt at tænde.

Bandholm 35 fås altså med indlagt varme i rattet ellers i øvrigt med rorpind for den der skulle foretrække det. Der er kælet for hver detalje, og der er tilmed utroligt mange detaljer, som fortæller om et enormt udviklingsarbejde før den endelige produktion. Skibskonstruktøren Knud Olsen har traditionen tro tegnet undervandsskroget, og Mogens Lorentzen fra Mariboat, har skabt dækslayout, cockpit med sikkerhedshæk, med en lykkelig blanding af opfindsomhed og praktisk sans.

 

Hvad er det for en båd?

Knuds Olsen har præget dansk sejlsport som få. Hans OK-jolle gjorde èn mandsjollen med ustaget mast til en mulighed for enhver med lidt håndværkskunnen, og hans gedigne Bandholm 26 var for mange af os den havkrydser som åbnede lugen til en ny verden.

Mens OK jollen fostrede mange af vore største navne i ekstrem elite sejlads, har hans kølbåde altid båret mere præg af tilforladelig sødygtighed og soliditet. Langkølede og med S-spant havde de deres styrke, når vejret var værst. Men hans Bandholm 27 , med delt lateralplan og IOR-inspirerede linier viste, at den gamle mester kunne omstille sig. Bandholm 35 er yderligere udviklet på basis af de mange internationale, som kan læses i IOR-målebreve og regelændringer. Bandholm 35 er tegnet som turbåd. Den er derfor ikke bygget til en måleregel, men har tydelig draget nytte af erfaringerne fra den.

Det er blevet en ganske tung båd på hen ved 6 ton, men der er næsten uundgåelig i en rummelig kølbåd, hvor der satses på kvalitet, godt håndværk og gennemført indretning. Alligevel fik vi et klart indtryk af en hurtig båd, specielt på kryds og skæring.

I de lokale aftenmatcher og klubsejladser, vil den velbemandet kunne sejle præmier hjem, og på af de behagelige og lidet trættende bevægelser, dens store evne til at bære sejl og dermed færre sejlskift, vil besætningen også p de sidste sømil af en længere distancesejlads kunne yde sit bedste. Med enhver ønskelig trimmulighed monteret som standard i et praktisk og overskueligt layout kan riggen og bådens kvaliteter udnyttes fuldt.

Alle disse ting kommer i endnu højere grad den dygtige tursejler til gode. Trimmulighederne kan bruges til at skabe fart - til at nå fjernere mål, eller bedre endnu til at give behageligere og mere afslappet sejlads.

 

Sejlegenskaber

Krængningen er selv i de hårdeste pust moderat og velovervejet. Temperamentet er tilsvarende behagelig. Bandholm 35 søger vinden for at gå bedst mulig højde på kryds, men er i så fin balance, at den fortsætter roligt på vindstrømmen uden at hvirvle eller snurre rundt.

Enmandssejlads uden selvstyrer foregår rimeligt afslappet. Der er tid til at gå på fordækket uden pludselige kursændringer.

Det forbløffende er , at stagvendinger og styring på medløbende søer også føles legende let. Vendehastigheden afhænger kun af, hvor hurtig genuaen kan tages hjem over de vel dimensionerede Lewmar-spil. Til tursejlads må en høj, smal fok, som tilmed giver godt udsyn så langt være at foretrække, men som en typisk Bandholmer kunne 35'eren bedst lide et stort forsejl til at trække de mange kg gennem søerne. Så går det til gengæld også godt. Ingen klasken, banken eller huggen, men en målbevidst skæren sig frem med et behersket løft ud af besværlighederne.

I de større søer løber lidt vand henover fordækket, men det skal gå meget vildt til, før røgvandet når helt ned til skydekappen og rorgængeren.De mindre søer moser Bandholm 35 uanfægtet og overlegent lige igennem.

Selv på den skarpeste spilerskæring sejler man sin valgte kompaskurs og er når som helst i stand til at falde af med et pust, også hvis læ-skøde bliver slækket for sent.

På den platte lænser kan det ærge at se de dejlige søer rulle forbi, men skal man have 6 ton løftet ud af vandet, skal der mere end >Øresunds vover til. Den plane bund betyder dog, at der ikke opstår de ubehagelige, vraltende rulninger, som er usvigeligt sikre symptomer på IOR-syge. Imponerende, at man kan tage det bedste uden at få ulemperne med.

I let luft efterlader Bandholm 35 vandet fladt og næsten ubrugt ag sig som tegn på et godt slip og jævne harmoniske linjer.

 

Rig og dækslayout

Mastheadrig fra Isomat i Frankrig. Ved hjælp at babystag og agterstagsstrammer kan den kraftige , men relativ lette profil bøjes kraftigt til afladning af storsejlet. Det erstatter næsten den første rebning. Ved hjælp af et par flytbare bagstag, kan masten støttes på længere halser, så forstaget kan holdes strakt af hensyn til højden.

Disse træk kunne lyde komplicerede, men med alle hal til cockpit og passende spil samt aflastere, virker de kun som komfort givende. Endelig kan man jo vente med at bruge dem, til man er sikker i teorien. Båden skal nok sejle endda. Bandholm 35 er så tilgivende, at den ubekymret kan overlades til langfartsdrømmende begyndere, og så avanceret, at dygtige, erfarne besætninger vil have nok at lege med. Hvis man er så erfaren, at man ikke længere gider lege, men blot vil transporteres sikkert over havet, er det svært at tænke sig en båd mere velegnet til selvstyrer. Et af de første eksemplarer er da også købt af redaktøren fra det tyske "Yacht", som sammen med sin søn skal deltage i "Twostar" - den transatlantiske tomandssejlads.

Spilerstagen er elegant forsænket i dækket, og alle fald og liner er ført igennem overdækkede med let tilgængelige kanaler. De selvstoppende spilaflastere sidder logisk på rad og række forsynet med navneskilte. Man lærer hurtigt at gribe rigtigt. Kun storskøde og løjgangsfører kræver et ekstra blik.

Efter mange op- og nedføringer, som effektivt fordeler trykket over bommen og giver tilstrækkelig udveksling, føres skødet ned ved mast og vises tilbage til spillet på ruftaget. Fordelen er en ubesværet finjustering - også for letvægtere - og ulempen, at afstanden er for stor fra rorsmandens plads. Til gengæld spares man for at løbe hækkeløb over en løjgangsbro. Med lås på rattet, et par elastikker på rorpinden eller den selvstyrer, som bør være fast besætning om bord, er løsningen meget lækker og elegant.

Dækket er standard belagt med Treadmaster på alle arbejdsflader. De af kosmetiske grunde blanke partier er så smalle eller lodrette at der ikke er andre glatte fælder end forlugen, som selvfølgelig skal have anti-skrid-tape.

Fordækket er en gennemtænkt arbejdsplads med opdelt ankerbrønd og trisse i stævnen. Til sejlads på de store have skal man nok have monteret et ankerspil til det tunge grej og et par rustfri bøjler over ventilerne, som er meget udsatte for skødehægtning. ruftaget er forberedt til sprayhood, som her virker næsten elegant.

Sikkerhedshækken er ikke blot et udstillingsfif, selv om den slags- og reklamemæssigt rigeligt må være udviklingsomkostningerne værd. Dels er det en dejlig platform til badning eller snorkeldykning og fungerer fortrinligt, når man skal til og fra borde i gummibåd, dels er det rent faktisk næsten umuligt at bjærge en udmattet eller bevidstløs person over et højt fribord. vi prøvede systemet, som er så enkelt og effektivt, at det helt sikkert vil danne skole. For ægtepar må det være en stor betryggelse.

 

Indretning om læ.

Ordet trivsel er et gennemgående tema. I en bred 35 fods båd får rummene så gode dimmensioner, at man med det samme fyldes med velbehag. Det varme, velforarbejdede træværk og de mange maritimt rigtige løsninger fryder ikke bare øjet, men taler til alle sanser. Griber man om et halvskot, marker man den glatte, afrundede overflade som en overlevering fra vor træskibstid. Træder man ned gennem den brede skydekappe med vandet drivende fra oæietøjet, er der selvfølgelig en afdrypningsrist at stå på og et vådskab med varmluftsslange fra oliefyret.

Pantryhjørnet har skrånende trædeflade til brug under krængning og er forberedt til sikkerhedsstrop for kokken. Kortbordsarrangementet giver rigelig plads til alt navigationsgrej, og ryglænet vendes med et snuptag til to ekstra siddepladser ved dinette arrangementet, som igen blver en dobbletkøje med få håndgreb. Toiletforholdene er luksuriøse, og forpeaken er for en gangs skyld et selvstændigt opholdsrum.

Som sædvanligt var udstillingsbåden forsynet med et overtal af køjer samt et minimum af skabs og stuveplads, som vel fungerer til almindelig weekend sejlads, men bliver plagsomt, hvis båden skal være permanent bolig. Det er der dog taget højde for i standardversionen, hvor arealet over for valske og tilietrum er afsat til skiftetøj.

Man glæder sig over listegarnering, gribelister og slingrekanter. El koblingstavlne er et lille stykke teknisk kunsthåndværk med lys i mange farver og kombinationer.

Det utrolige er, at al dette hndværk er serieproduceret, således at selvbyggeren får mulighed for at opnå eg lige så perfekt reuksltat. Kun Nautor og Baltic i Finland tåler sammenligning. Bandholm 35 må blive en sotrsælgerpå de kvalitetsbevidste og og pengestærker eksportmarkeder. det gør en helt stolt at være dansk sejler og kan være med til at vedligeholde eller hæve vor anseelse som bådebyggernation.

 

Motorinstallation.

23 HK volvo penta diesel med sejlbådsdrev installeret i højisoleret og helt vandtæt motorkasse so hurtigt skilles ad - virkelig servicevenlig. Så enkelt og godt kan det gøres.

 

Konklusion.

Bandholm 35 er den bedste langtursbåd, undertegnede har haft anledning til at prøvesejle. Det lanvarige og sikkert kostbare udviklingsarbejde betyder, at der endelig er en båd på markedet, man med god samvittighed kan anbefale til den familie eller det ægteskab, som har råd til at forkæle sig selv.

Selv om det er en stor tung båd, betyder manovreegenskaberne for motor, de veldimensionerede spil og de gennemførte dæklayout, at en person kan magte Bandholm 35 - selv i snævre havne eller i frisk luft på havet.

Med en selvstyrer ksom fast medlem af besætningen kan man sætte kursen, hvor man ønsker.

Kvaliteten i alle detaljer er så høj, at Bandholmeren vil ældes med værdighed og blive smukkere af årenes brug. Det er en dejlig båd at styre og en komfortabel skib at bo i. Selv om vi måtte konstantere et minusa for sikkerheden ved at wiretrækket fra rattet løb ubeskyttet gennem gistebænkene, har vi valgt at give Bandholm 35 fem ankre, idet vi regener med at Mariboat løser dette problem lige så elegant, som de har løst alle andre.

 

ge@houmi.dk

Mobil 61 10 10 82