Sejl og
Motor
Nr. 2 februar 1981 43. årgang kr. 16,50 kr. skrev:
Her er Danmarks bedste
turbåd.
Man bliver stolt af at være dansk.
Temperaturen i
luften var kun lige over nul, og inde på land for vinden omkring hushjørnerne,
så intet fornuftigt menneske opholdt sig udendørs, hvis ikke det var nødvendigt.
Ude på sundet var det dejligt. Jævn frisk nordøsten; en solid støt båd, som gik
støt og trygt gennem søerne. Med masser af tøj på, huen godt ned over
ørerne og restere af kahytsvarmen i kroppen, var livet godt, og lysten til
langfart stor.
Der var kun èt skår i glæden: Det store stålrat gled i handskerne,
og med bare hænder forplantede kulden sig gradvis og smertende op i armene.
Som en af de stående sejlervitser vrissede jeg: "Kan man ikke få indlagt varme i
rattet, hvortil Nis Lorentzen undsdkyldende bemærkede, at han havde glemt at
tænde.
Bandholm 35 fås altså med indlagt varme i rattet ellers i øvrigt med rorpind for
den der skulle foretrække det. Der er kælet for hver detalje, og der er tilmed
utroligt mange detaljer, som fortæller om et enormt udviklingsarbejde før
den endelige produktion. Skibskonstruktøren Knud Olsen har traditionen
tro tegnet undervandsskroget, og Mogens Lorentzen fra Mariboat, har skabt
dækslayout, cockpit med sikkerhedshæk, med en lykkelig blanding af opfindsomhed
og praktisk sans.
Hvad er det
for en båd?
Knuds Olsen har præget dansk sejlsport som få. Hans OK-jolle gjorde
èn mandsjollen med ustaget mast til en mulighed for enhver med lidt
håndværkskunnen, og hans gedigne Bandholm 26 var for mange af os den havkrydser
som åbnede lugen til en ny verden.
Mens OK jollen fostrede mange af vore største navne i ekstrem elite sejlads, har
hans kølbåde altid båret mere præg af tilforladelig sødygtighed og soliditet.
Langkølede og med S-spant havde de deres styrke, når vejret var værst. Men hans
Bandholm 27 , med delt lateralplan og IOR-inspirerede linier viste, at den gamle
mester kunne omstille sig. Bandholm 35 er yderligere udviklet på basis af de
mange internationale, som kan læses i IOR-målebreve og regelændringer. Bandholm
35 er tegnet som turbåd. Den er derfor ikke bygget til en måleregel, men har
tydelig draget nytte af erfaringerne fra den.
Det er blevet en ganske tung båd på hen ved 6 ton, men der er næsten uundgåelig
i en rummelig kølbåd, hvor der satses på kvalitet, godt håndværk og gennemført
indretning. Alligevel fik vi et klart indtryk af en hurtig båd, specielt på
kryds og skæring.
I de lokale aftenmatcher og klubsejladser, vil den velbemandet kunne sejle
præmier hjem, og på af de behagelige og lidet trættende bevægelser, dens store
evne til at bære sejl og dermed færre sejlskift, vil besætningen også p de
sidste sømil af en længere distancesejlads kunne yde sit bedste. Med enhver
ønskelig trimmulighed monteret som standard i et praktisk og overskueligt layout
kan riggen og bådens kvaliteter udnyttes fuldt.
Alle disse ting kommer i endnu højere grad den dygtige tursejler til gode.
Trimmulighederne kan bruges til at skabe fart - til at nå fjernere mål, eller
bedre endnu til at give behageligere og mere afslappet sejlads.
Sejlegenskaber
Krængningen er selv i de hårdeste pust moderat og velovervejet.
Temperamentet er tilsvarende behagelig. Bandholm 35 søger vinden for at gå bedst
mulig højde på kryds, men er i så fin balance, at den fortsætter roligt på
vindstrømmen uden at hvirvle eller snurre rundt.
Enmandssejlads uden selvstyrer foregår rimeligt afslappet. Der er tid til at gå
på fordækket uden pludselige kursændringer.
Det forbløffende er , at stagvendinger og styring på medløbende søer også føles
legende let. Vendehastigheden afhænger kun af, hvor hurtig genuaen kan tages
hjem over de vel dimensionerede Lewmar-spil. Til tursejlads må en høj, smal fok,
som tilmed giver godt udsyn så langt være at foretrække, men som en typisk
Bandholmer kunne 35'eren bedst lide et stort forsejl til at trække de mange kg
gennem søerne. Så går det til gengæld også godt. Ingen klasken, banken eller
huggen, men en målbevidst skæren sig frem med et behersket løft ud af
besværlighederne.
I de større søer løber lidt vand henover fordækket, men det skal gå meget vildt
til, før røgvandet når helt ned til skydekappen og rorgængeren.De mindre søer
moser Bandholm 35 uanfægtet og overlegent lige igennem.
Selv på den skarpeste spilerskæring sejler man sin valgte kompaskurs og er når
som helst i stand til at falde af med et pust, også hvis læ-skøde bliver slækket
for sent.
På den platte lænser kan det ærge at se de dejlige søer rulle forbi, men skal
man have 6 ton løftet ud af vandet, skal der mere end >Øresunds vover til. Den
plane bund betyder dog, at der ikke opstår de ubehagelige, vraltende rulninger,
som er usvigeligt sikre symptomer på IOR-syge. Imponerende, at man kan tage det
bedste uden at få ulemperne med.
I let luft efterlader Bandholm 35 vandet fladt og næsten ubrugt ag sig som
tegn på et godt slip og jævne harmoniske linjer.
Rig og dækslayout
Mastheadrig fra Isomat i Frankrig. Ved hjælp at babystag og
agterstagsstrammer kan den kraftige , men relativ lette profil bøjes kraftigt
til afladning af storsejlet. Det erstatter næsten den første rebning. Ved hjælp
af et par flytbare bagstag, kan masten støttes på længere halser, så forstaget
kan holdes strakt af hensyn til højden.
Disse træk kunne lyde komplicerede, men med alle hal til cockpit og passende
spil samt aflastere, virker de kun som komfort givende. Endelig kan man jo vente
med at bruge dem, til man er sikker i teorien. Båden skal nok sejle endda.
Bandholm 35 er så tilgivende, at den ubekymret kan overlades til
langfartsdrømmende begyndere, og så avanceret, at dygtige, erfarne besætninger
vil have nok at lege med. Hvis man er så erfaren, at man ikke længere gider
lege, men blot vil transporteres sikkert over havet, er det svært at tænke sig
en båd mere velegnet til selvstyrer. Et af de første eksemplarer er da også købt
af redaktøren fra det tyske "Yacht", som sammen med sin søn skal deltage i "Twostar"
- den transatlantiske tomandssejlads.
Spilerstagen er elegant forsænket i dækket, og alle fald og liner er ført
igennem overdækkede med let tilgængelige kanaler. De selvstoppende spilaflastere
sidder logisk på rad og række forsynet med navneskilte. Man lærer hurtigt at
gribe rigtigt. Kun storskøde og løjgangsfører kræver et ekstra blik.
Efter mange op- og nedføringer, som effektivt fordeler trykket over bommen og
giver tilstrækkelig udveksling, føres skødet ned ved mast og vises tilbage til
spillet på ruftaget. Fordelen er en ubesværet finjustering - også for letvægtere
- og ulempen, at afstanden er for stor fra rorsmandens plads. Til gengæld spares
man for at løbe hækkeløb over en løjgangsbro. Med lås på rattet, et par
elastikker på rorpinden eller den selvstyrer, som bør være fast besætning om
bord, er løsningen meget lækker og elegant.
Dækket er standard belagt med Treadmaster på alle arbejdsflader. De af
kosmetiske grunde blanke partier er så smalle eller lodrette at der ikke er
andre glatte fælder end forlugen, som selvfølgelig skal have anti-skrid-tape.
Fordækket er en gennemtænkt arbejdsplads med opdelt ankerbrønd og trisse i
stævnen. Til sejlads på de store have skal man nok have monteret et ankerspil
til det tunge grej og et par rustfri bøjler over ventilerne, som er meget
udsatte for skødehægtning. ruftaget er forberedt til sprayhood, som her virker
næsten elegant.
Sikkerhedshækken er ikke blot et udstillingsfif, selv om den slags- og
reklamemæssigt rigeligt må være udviklingsomkostningerne værd. Dels er det en
dejlig platform til badning eller snorkeldykning og fungerer fortrinligt, når
man skal til og fra borde i gummibåd, dels er det rent faktisk næsten umuligt at
bjærge en udmattet eller bevidstløs person over et højt fribord. vi prøvede
systemet, som er så enkelt og effektivt, at det helt sikkert vil danne skole.
For ægtepar må det være en stor betryggelse.
Indretning om læ.
Ordet trivsel er et gennemgående tema. I en bred 35 fods båd får rummene så
fortsættelse følger................................................................