Sejlerlinjens tur rundt om Fyn 2013
 

DAG 1
Afgang Hou mandag den 27. maj kl. 11:00
Ankomst Assens kl. 23:30
Sejlet distance: 62 sømil
LÆS om dagen herunder :-)

DAG 2
Afgang Assens tirsdag den 28. maj kl. 8:00
Ankomst Svendborg kl. 16:30.
Sejlet distance 40 sømil
Total distance: 102 sømil
LÆS
om dagen herunder :-)

DAG 3
Afgang Svendborg onsdag den 29. maj kl. 16:20
Ankomst Kerteminde kl. 22:45
Sejlet distance 38 sømil
Total distance: 140 sømil
LÆS
om dagen herunder :-)

DAG 4
Afgang Kerteminde torsdag den 30. maj kl. 9:00
Ankomst Tunø kl. 16:30
Sejlet distance 38 sømil
Total distance: 178 sømil
LÆS om dagen herunder :-)

DAG 5
Afgang Tunø torsdag den 30. maj kl. 8:15
Ankomst Hou kl. 11:00
Sejlet distance 8 sømil
Total distance: 186 sømil
 

Doradoen - dagbog for mandag den 27. maj.  

Det startede med den obligatoriske morgenmad. Efter den begyndte vi at pakke bådene, da vi havde gjort det var der skippermøde, vi fik informationer omkring turen, og så var det ellers bare af sted mod turens første mål, Assens.
Under turen fik vi b
åde prøvet at sejle i rigtig god vind, og med genakker. Da vi sejlede med genagger og gik ca. 9 knob blev der lige pludselig helt dødt, og vi var nød til at starte motor, og sejle fra storsejr og motor indtil vi var ca. 2 sømil fra den nye Lillebæltsbro. Turen igennem Lillebælt var en flot oplevelse for os alle, og navigationen var helt i top på vores båd Doradoen. Turen gik ellers videre og der var efterhånden rigtig stor spredning på feltet. Da klokken var ca. 21:30 ankom den første båd til Assens, som var Doradoen. Efter  Doradoens ankomst kom de 5 andre både ind med jævne mellemrum og den sidste var inde ca. 23:30. Da alle både var fortøjret var der et fællesmøde hvor vi lige evaluerede dagen, og så var det ellers i seng så vi kunne være friske til næste dag.

Skrevet af Doradoen

   
Egmont - dagbog for tirsdag den 28. maj  

Vi startede dagen med at spisemorgenmad klokken halv syv ca. Klokken syv var der skippermøde hvor alle både skulle være klar til at sætte kursen mod Svendborg. Efter vi havde rundet første mærke, måtte man sætte genakker, og det valgte de fleste HMI både at gøre. Dog havde Egmont ingen genakker, selvom  de klarede sig rigtig godt uden, og kunne følge godt med, og ente i sidste ende med at lægge nummer 2 i feltet. Alle strøg af sted, og efter et par timer fik vi alle et uventet besøg af glade marsvin, som gjorde alles humør en del bedre.
Omkring 16:30 kom første båd i havn og ca. klokken 17 var alle både i havnen og fortøjet. Flere af forældrene kom ned på havnen med kage og sodavand til alle bådene.     
Det var en rigtig god afslutning på en rigtig fed dag.

Skrevet af Egmont.

   
Hovsa - dagbog for tirsdag den 29. maj  
Svendborg viste sig ikke fra sin bedste side, idet det regnede og der var hård vind, så vi var blæst inde til kl. 16:00, men tiden blev brugt flittigt på at sove, handle ind, gå i bad og besætningen på båden Egmont fik også ordnet et lille erne i toppen af deres mast, et fald der ved et uheld var blevet trukket ud.
kl. 16:00 gik vi på vandet efter et kort fællesmøde, og havde kurs mod Nyborg havn, men efter et par timer på vandet med god vind i sejlene, besluttede vi over VHF'en i fællesskab at forsætte mod Kerteminde havn, det betød så vi også selv skulle lægge vores rute om, det gik meget godt for vores båd Housa. Og vi var inde imellem 22:40-23:00.  Uffes søde forældre stod klar med kage, kakao, kaffe og sodavand da vi kom ind.
Derefter blev der lavet aftensmad som nok egentlig var natmad i det kl. var omkring midnat. Derefter gik folk trætte i seng, en seng som hos de fleste var ret våd på grund af høj bølgegang ved Storebælt.
Skrevet af Hovsa.
 
Barracuda - dagbog for tirsdag den 30. maj  

Turen fra Kerteminde startede kl. 7:30 om morgenen, hvorvidt startede med en god omgang kornfleks. Efter vi havde gjort båden klar, og holdt skippermøde, var turen ellers i gang. Solen stod højt, himlen var skyfri og turen gik ud over de blå bølger. Det var en af de kortere ture fra Kerteminde til Tunø, og vinden startede stille og roligt. Men da vi lagde kursen op mod Samsø tog vinden til. Der begyndte at komme bølger og vi bøffede ud over rælingen. Vi blev våde men holdt varmen eftersom solen stadig stod højt på himlen, humøret var højt og vi skød en fin fart på 6 knob. Vi nærmede os Tunø hele 2 timer tidligere end forventet og barracudaen nåde i havn som den første j80'er. Derefter kom de andre dryssende og den sidste ved omkring 16:30 halvanden time senere end den første. I havnen er der blevet fisket uheldigvis uden fangst, og aftensmaden på trangiaerne er ved at blive tilberedt.

Skrevet af Barracudaen.