Indholdsfortegnelse.           

Mast - afrigning Bådoptagning Sejlvask Tovværk Bundmaling Træværk ude  Skrog, ruf og cockpit
Ror, rorpindsforlænger diverse beslag og rorsikring Motorbeslag Rustjern og mastestøtte Motor
Spil  og frølår Mast og bom Elinstallationer Mast - tilrigning Trim

 
Mast - afrigning. 

Ved afmontering af masten skal der være 4 personer på båden og en på kajen. Husk at bruge svensknøgle og skruetrækker til vantskruerne når de slækkes Vigtigt.

Storsejl og bompressenning samt bom afmonteres ( lægges om læ ude foran.

A.Vantskruer over og undervant løsnes. Over og undervanter samt agterstag afmonteres først når masten

   er taget ned

B. El ledninger trækkes på dæk. Fald hal mm trækkes ud af easy lock.

C. Spiler- eller fokkefald holdes af mindst ’en person på broen.

D. Forstagets bolt tages ud af vantskruen, løsnes fra dækket, hvorefter bolt og split monteres i den løse

     vantskrue.

E. Spilerfald / fokkefald holdes tot.

F. Masten lægges nu langsomt og SIKKERT , ved at man slækker på faldet ,masten løftes op af ”foden”,

    hvorefter den bevæges mod stævnen, samtidig med at ”de fire” holder igen i faldretning.

 
NB ! Vær opmærksom på hvilken mastefod der er på jeres båd, nogle skal først have afmonteret bolt, andre

ikke.                             

 

G. Agterstag samt over og undervanter afmonteres.

 Husk at bolte og splitter sættes i straks efter afmontering og at vantskruerne skrues godt til igen.

 
H. Mast og bom bæres hjem efter at vanter og stag er bundet fast til masten så disse ikke ”slasker” under

     hjemtransporten.

 

I. På skolen placeres masterne med navn på mast og bom i stativer bag grovværkstedet.

 

Bådoptagning

A. Sejle over til kranen. Husk to for fortøjninger og to agter. Alle disse ”faste” fortøjninger afleveres i ”Dokken”.

B. To lange fortøjninger ( ’en for og ’en agter).

C. Båden tages op, køres til HMI og placeres i stativet, kranvognen tager to både af gangen.


Der må under ingen omstændigheder bruges klude, spande, svampe mm fra rengøringsdepoterne. Brug bådens spand og tag klude fra tønden i grovværkstedet. Slibesvampe hentes i ”Dokken”.


D. Bund spules og skrubbes med vandslibesvamp.

E. Båden tømmes for alt. Forlængerledninger, opladere, Eu-stik, værktøjskasser,  førstehjælpskasse,
   spilhåndtag,  kasteline efterses og afkrydses på tjekliste.
   Båden vaskes i varmt sulfovand inde som ude.
   Alt anbringes igen i båden, eksempelvis i sorte sække, afskærmet fra slibestøv mm.
   Hynder tørres.

F. Motoren afmonteres skyldes i ferskvand, sprøjtes med silicone og  hænges på stativet.

G. Batterier rengøres og efterfyldes med demineraliceret vand en god cm over pladerne,hvorefter de stilles til
    opladning.

    Pulverslukker stilles indenfor døren  i ”Dokken”. 

Sejlvask!

A. Sejlene efterses for fejl. Eventuelle sejl til sejlmager, afleveres
med bådenavn og beskrivelse af hvor fejlen
    er, men først efter sejlvask og tørring.

B. En af de store tønder påskrevet ”sejlvask”, fyldes med ca. 40 graders varmt vand.

C. Biotex fyldes i, (læs pakken), derefter sejlene. Vandtætte låg monteres, hvorefter man stille triller rundt
    med tønden et par gange.
    Tønden skal nu stå en times tid, ind i mellem ”trilles” en tur. Herefter tømmes tønden for vand og sejlet
    skyldes grundigt inden det hænges til tørre.
 

Tovværk!
A. ”Sejlvasketønden” gøres klar som ovenfor med vand og biotex.

   
    Tovværket behandles som ovenfor, husk grundig skyldning og tørring.


B. Når tovværket er tørt kvejles alle op og ”arkiveres” på båden.
 

C. NB !  Pas på  jeres tovværk,  bland det ikke med andres.

Bundmaling!

A. Rustpletter på kølen slibes ned og primes ca. fem gange i anviste interval, læs brugsanvisning til priming.

B. Skroget ( husk roret),tapes ovenfor vandlinien med afdækningstape, hvorefter
den bundmales to gange
    med anbefalede interval, læs på bøtten eller spørg. Hvor der primes bundmales der tre gange!

C. Husk at tage  afdækningstapen af straks efter HVER bundmaling, når først den er tør er det utroligt
    besværligt.

Træværk ude!
A.  Alt træværk ( husk roret)  gøres rent i teak cleaner.

B. Når træværket er tørt gives 6 – 7 gange teakolie.

C. Eventuelle reparationer meddeles MR GE.

 Skrog, ruf og cockpit !
A. Store huller spartles og slibes ned.


B. Fribordet, ruffet, cockpittet og roret rubbes grundigt, herefter ditto polering. Læs på dåserne hvordan man
   gør eller / og spørg.

Ror, rorpindsforlænger diverse beslag og rorsikring !

A. Rorpind samt forlænger tjekkes.

B. Rorbeslag samt sikring tjekkes eventuel reparation.

Motorbeslag!

A. Alle både skal have deres motorbeslag tjekket af NØGE eventuelt et nyt påsat. 

Rustjern og mastestøtte!
A. Alle både skal have deres rustjern og mastestøtte tjekket af MR GE. Herefter gives eventuel
    arbejdsbeskrivelse til udbedring.

Spil  og frølår!

A. Spillene renses, smøres og repareres.

B. Frølår smøres eventuel ”af- irres”.

Mast og bom!
A. Alle fald, ledninger, antenne samt toplanterner tjekkes. Ligeså vindex splitbolte med splitter.

B. Blokke i masten smøres. Mastefod på dækket efterses.
   Vanter, stag efterses for ”lus”  ligesom man skal være opmærksom på bøjede / ødelagte vantskruer.

C. Forår : Mast og bom vaskes i varmt sulfovand tørres.

D. Forår : Mast og bom rubbes grundigt, hvorefter de poleres.

Motor!

A. Startes, køres varm, hvorefter der skiftes gearolie. Motoren sættes fast i motorbeslag  MED SIKRING.

Elinstallationer!
A. Alle elinstallationer efterses eventuelt udskiftes komponenter eller repareres.

Mast - tilrigning !
TJEK bolte og spiltter, stopknob på faldene.

HUSK at bruge svensknøgle og skruetrækker til vantskruerne når de stammes/ slækkes VIGTIGT.

1. Masten ligges med hulkelen nedad.

2. Undervanter, overvanter, agterstag fastgøres, vantskruerne skal være rimelig løse.

3. Masten rejses ved træk i forstag og eller fald. Der skal være mindst seks personer til at rejse masten.

4. Forstag fastgøres.


Trim

1. Masten må ikke hælde forover hellere en anelse bagover, juster på forstaget.

2. Overvanter strammes hårdt op, masten skal stå lige, kik op af hulkelen og mål med faldet om masten står
    lige på båden.

3. Agterstaget hives tot, og undervanterne strammes op, kik stadig op af hulkelen da masten ikke må lave
    s'er.

4. Nu er masten trimmet korrekt, og efter en testsejlads hvor man tjekker en sidste gang, ( på bidevind, må
    læ vanter ikke "slaske"), SIKRES vantskruerne.

    ALLE splitter tapes                     

                         

 

 Skrubben

 Langen

 Silden

Gubbi

 Kvabben

 Ulken

 Tobisen

 Spætten

 Laksen

Piraya

 Afrigning

                   

 Mast mm

                   

 Sejlvask

                   

 Bundmal.

                   

 Træværk

                   

 Skrogmm

                   

 Ror mm

                   

 Motorb.sl.

                   

 Rustjern

                   

 Spil mm

                   

El - instal

                   

Striber

                   

Batterier

                   

Søventil