Indholdsfortegnelse.
Mast - afrigning | Bådoptagning | Sejlvask | Tovværk | Bundmaling | Træværk ude | Skrog, ruf og cockpit |
Ror, rorpindsforlænger diverse beslag og rorsikring | Motorbeslag | Rustjern og mastestøtte | Motor |
Spil og frølår | Mast og bom | Elinstallationer | Mast - tilrigning | Trim |
|
Ved afmontering af masten skal der være 4 personer på båden og en på kajen. Husk at bruge svensknøgle og skruetrækker til vantskruerne når de slækkes Vigtigt. |
Storsejl og bompressenning samt bom afmonteres ( lægges om læ ude foran. |
A.Vantskruer over og undervant løsnes. Over og undervanter samt agterstag afmonteres først når masten |
er taget ned |
B. El ledninger trækkes på dæk. Fald hal mm trækkes ud af easy lock. |
C. Spiler- eller fokkefald holdes af mindst ’en person på broen. |
D. Forstagets bolt tages ud af vantskruen, løsnes fra dækket, hvorefter bolt og split monteres i den løse |
vantskrue. |
E. Spilerfald / fokkefald holdes tot. |
F. Masten lægges nu langsomt og SIKKERT , ved at man slækker på faldet ,masten løftes op af ”foden”, |
hvorefter den bevæges mod stævnen, samtidig med at ”de fire” holder igen i faldretning. |
NB ! Vær opmærksom på hvilken mastefod der er på jeres båd, nogle skal først have afmonteret bolt, andre |
ikke. |
G. Agterstag samt over og undervanter afmonteres. |
Husk at bolte og splitter sættes i straks efter afmontering og at vantskruerne skrues godt til igen. |
H. Mast og bom bæres hjem efter at vanter og stag er bundet fast til masten så disse ikke ”slasker” under |
hjemtransporten. |
I. På skolen placeres masterne med navn på mast og bom i stativer bag grovværkstedet. |
Tovværk!
A. ”Sejlvasketønden” gøres klar som
ovenfor med vand og biotex.
Tovværket behandles som
ovenfor, husk grundig skyldning og tørring.
B. Når tovværket er tørt kvejles alle
op og ”arkiveres” på båden.
C. NB ! Pas på jeres tovværk, bland det ikke med andres.
Bundmaling!
A. Rustpletter på kølen slibes ned og
primes ca. fem gange i anviste interval, læs brugsanvisning til priming.
B. Skroget ( husk roret),tapes ovenfor
vandlinien med afdækningstape, hvorefter
den bundmales to gange
med
anbefalede interval, læs på bøtten eller spørg. Hvor der primes bundmales der
tre gange!
C. Husk at tage afdækningstapen af
straks efter HVER bundmaling, når først den er tør er det utroligt
besværligt.
Træværk ude!
A. Alt træværk ( husk roret) gøres
rent i teak cleaner.
B. Når træværket er tørt gives 6 – 7
gange teakolie.
C. Eventuelle reparationer meddeles
MR GE.
Skrog, ruf og cockpit !
A. Store huller spartles og slibes ned.
B. Fribordet, ruffet, cockpittet og
roret rubbes grundigt, herefter ditto polering. Læs på dåserne hvordan man
gør
eller / og spørg.
Ror, rorpindsforlænger
diverse beslag og rorsikring !
A. Rorpind samt forlænger tjekkes.
B. Rorbeslag samt sikring tjekkes
eventuel reparation.
Motorbeslag!
A. Alle både skal have deres
motorbeslag tjekket af NØGE eventuelt et nyt påsat.
Rustjern og mastestøtte!
A. Alle både skal have deres rustjern
og mastestøtte tjekket af MR GE.
Herefter gives eventuel
arbejdsbeskrivelse til udbedring.
Spil og frølår!
A. Spillene renses, smøres og
repareres.
B. Frølår smøres eventuel ”af- irres”.
Mast og bom!
A. Alle fald, ledninger, antenne samt
toplanterner tjekkes. Ligeså vindex
splitbolte med splitter.
B. Blokke i masten smøres. Mastefod på
dækket efterses.
Vanter, stag efterses for ”lus” ligesom man skal være opmærksom på bøjede /
ødelagte vantskruer.
C. Forår : Mast og bom vaskes i varmt
sulfovand tørres.
D. Forår : Mast og bom rubbes grundigt,
hvorefter de poleres.
Motor!
A. Startes, køres varm, hvorefter der
skiftes gearolie. Motoren sættes fast i motorbeslag MED SIKRING.
Elinstallationer!
A. Alle elinstallationer efterses
eventuelt udskiftes komponenter
eller repareres.
Mast - tilrigning !
TJEK
bolte og spiltter, stopknob på faldene.
HUSK at
bruge svensknøgle og skruetrækker til vantskruerne når de stammes/ slækkes
VIGTIGT.
1.
Masten ligges med hulkelen nedad.
2. Undervanter,
overvanter, agterstag fastgøres, vantskruerne skal være rimelig løse.
3. Masten rejses ved
træk i forstag og eller fald. Der skal være mindst seks personer til at
rejse masten.
4. Forstag fastgøres.
Trim
1. Masten må ikke hælde
forover hellere en anelse bagover, juster på forstaget.
2. Overvanter strammes
hårdt op, masten skal stå lige, kik op af hulkelen og mål med faldet om
masten står
lige på båden.
3. Agterstaget hives
tot, og undervanterne strammes op, kik stadig op af hulkelen da masten
ikke må lave
s'er.
4. Nu er masten trimmet
korrekt, og efter en testsejlads hvor man tjekker en sidste gang, ( på bidevind,
må
læ vanter ikke "slaske"), SIKRES vantskruerne.
ALLE splitter tapes
|
Skrubben |
Langen |
Silden |
Gubbi |
Kvabben |
Ulken |
Tobisen |
Spætten |
Laksen |
Piraya |
Afrigning |
||||||||||
Mast mm |
||||||||||
Sejlvask |
||||||||||
Bundmal. |
||||||||||
Træværk |
||||||||||
Skrogmm |
||||||||||
Ror mm |
||||||||||
Motorb.sl. |
||||||||||
Rustjern |
||||||||||
Spil mm |
||||||||||
El - instal |
||||||||||
Striber |
||||||||||
Batterier |
||||||||||
Søventil |